RE: Lidt nørding

Elise Conradi Elise.Conradi at bibsent.no
Fri Jul 7 07:55:20 CEST 2023

Hei Claus Christian,

Gode spørsmål om autoritetskontroll på en sommerdag!

Jeg vil påstå at praksisen for autoritetskontroll er den samme som hos oss, Bokbasen, Nasjonalbiblioteket og andre sentrale kilder for metadata i Norge, men likevel kan slike feil skje. Vi forholder oss til gjeldende regler for navneform og autorative kilder i utlandet der vi er i tvil.

I akkurat dette tilfelle, fulgte vi nasjonalbibliotekene i Frankrike (BNF), Tyskland (DNB) og USA (LC) i å registrere etternavnet hans med «Mbougar Sarr». Vi ser imidlertid nå at LC har endret registreringen, og lagt til følgende note:
«Email from Other Press, pub. of The most secret memory of men, rec'd May 16, 2023‏ ‎‡b  ("Mbougar" is the author's middle name, not a last name. His name should appear as: Sarr, Mohamed Mbougar)‏».
BNF har også endret, så da endrer vi og til Sarr som hovedinnførsel. :-)

Takk for at du i det hele tatt har gjort oss oppmerksom på dette! Det illustrerer hvor vanskelig autoritetskontroll til tider kan være, og ikke minst peker på problemene som kan oppstå i fellesbaser og -tjenester. Det kan nevnes at vi jobber mye med å se på hvordan infrastrukturen for fellestjenester for folkebibliotek kan forbedres på sikt.

Fortsatt god sommer!
Vennlig hilsen,
Elise

Elise Conradi