Lidt nørding

Claus Christian Hansen claus.hansen at oppdal.kommune.no
Wed Jul 5 09:28:48 CEST 2023

Hej
Det er jo sommer og agurketid - så her kommer lidt biblioteknørding.
Vi fik en kasse med KF-bøger og de er nu ved at blive indgået her på biblioteket.
Bl.a. var der en bog af en senegalesisk forfatter.

[cid:83b4b103-cd40-4b66-b561-7cfba7de4cb2]
Jeg husker ikke, om arabiske og afrikanske navne var med på pensum, da jeg studerede alfabetisering og katalogisering tilbage i 1984-5. Jeg tror vi holdt os til europæiske navne - men der var jo også nok med islandske, franske, russiske, tyske og nederlandske navne.

Vi har abonnement på Bibbi og vælger jo så nok at sætte her Mbougar Sarr på M. Men hvad er korrekte efter de nyeste revisioner?

To andre hjertesuk i den forbindelse:
Den træghed, som er indbygget i KF-rutinen. Det er fantastisk, at vi får så mange fine bøger helt gratis. Men det går nogen gange meget lang tid.
Nu vil denne forfatters værker sandsynligvis optræde som to forskellige poster i Bibsøk. Og der findes eksempler på, at bøger kan have 3 eller flere poster, afhængig af katalogisering. Kunne det være mulig at samkøre disse?

Med vennlig hilsen

Claus Christian Hansen
Biblioteksjef

Biblioteket | Oppdal Kulturhus KF | Inge Krokanns vei 2 | 7340 Oppdal
91187238 | claus.hansen at oppdal.kommune.no | www.oppdalkulturhus.no<http://www.oppdalkulturhus.no>