Kampen for folkebiblioteket

Anders Ericson frilanders at gmail.com
Mon Mar 28 12:29:32 CEST 2022

Viktig utspel, Sigrid Rogne!

«... en redegjøring for hva minstekravet av bibliotektjenester ...»!
Dette er nok berre starten. Eller ikkje starten, men det mest ærlege, opne
åtaket til no frå ei kommuneleiing. Eller det første kjende. Det kan nok ha
skjedd fleire stader.
Starten på biblioteknedbygginga her i landet var nok heller trenden
med samanslåing av bibliotek med innbyggjartorg/sørviskontor. Særleg i små
og mellomstore kommunar. Eg har blogga ein del om dette:
https://bibliotekettarsaka.com/2021/11/25/er-innbyggjartorgslaget-avlyst/

Og ingen har vel heller, til no, vore såpass opne om formålet med meirope
bibliotek. Som er i strid med den gjengse tolking til no (det har likevel
vore åtvaringar om at dette vil skje).
Kva kan ein støtte seg på? Meirope bibliotek er ikkje definert i lova, men
i bibliotekstrategien 2020-23 pkt 5.1. heiter det i samband med meirope
bibliotek: «Regjeringen ønsker at bibliotekene skal tilby større åpenhet og
bedre tilgjengelighet».
https://www.regjeringen.no/contentassets/18da5840678046c1ba74fe565f72be3d/nasjonal-biblioteksstrategi-endelig-uu.pdf

Og i tillegg: Noko biblioteksjefar og tilsette, og ikkje minst
organisasjonane, må vere klar over når dette dukkar opp både her og der, er
ytringsfridomen deira. Denne har vel ikkje vore utfordra på bibliotekfeltet
på lenge. I boka «Hva er ytringsfrihet» av Anine Kierulf (det kjem snart
ein omtale av boka her på bloggen) heiter det blant anna (s.142):

*«Rettslig sett er det bare ytringer som påviselig skader arbeidsgivers
interesser på en unødvendig måte, som er illojale. Både «påviselig skade»
og «unødvendig» er sterke uttrykk. Undersøkelser viser at både
arbeidsgivere og arbeidstagere tror lojalitetsplikten går mye lenger - og
ytringsfriheten mye kortere - enn det som rettslig sett er tilfelle. Det er
et stort problem. Både fordi de som har noe å si, ikke får luftet det de
mener er viktig, og også fordi omverdenen, kollegaer og sjefer, ikke får
høre det.Et område der overdreven lojalitetsplikt kan utgjøre et
sam­funnsproblem, er i det offentlige. En undersøkelse blant landets
kommuner viste at over halvparten av sjefene anser det uakseptabelt at
deres ansatte ytrer seg kritisk om kommunen i mediene. Det et ganske
urovekkende - nesten all slik kritikk er vernet av ytringsfriheten.
Offentlig ansatte - i kommuner, skolevesen, politi, sykehus og andre steder
- forvalter innsikter om hvordan etater og systemer virker eller ikke
virker, på våre vegne. Hvis de ikke deler disse innsiktene når de mener det
trengs, får vi ikke vite om de faglige tanker og erfaringer de besitter. Vi
fratas da kunnskap som kanskje kunne opplyst den offentlige samtalen bedre
enn ved at debatter preges av utenforstemmer og kommeniariat. Vi får heller
ikke innblikk i systemutfordringer, hvordan økonomiske prioriteringer
påvirker legers, politiets eller tolkers mulighet til å utøve arbeidet
sitt». *

Helsing

man. 28. mar. 2022 kl. 09:13 skrev Sigrid Rogne via Biblioteknorge <