Kampen for folkebiblioteket

Sigrid Rogne Sigrid.Rogne at stange.kommune.no
Mon Mar 28 09:13:19 CEST 2022

Hei.

I min mellomstore kommune (med i overkant av 20 000 innbyggere) er det som ellers i Kommune-Norge omstillingsarbeid og store kutt for tiden. I tillegg har det kommet oppdrag fra kommunestyret om at vi skal skrive en sak hvor vi skal «utrede muligheten for meråpent bibliotek (...) og se på aktuelle selvbetjeningsløsninger som kan kutte ytterligere i driftsutgiftene ved biblioteket». Jeg er positiv til meråpent bibliotek, men meget skeptisk til at dette blir lagt frem som en løsning for kutte driftsutgifter. Vi skal allerede spare en stor sum i år, så det står jo skrevet mellom linjene her at det er snakk om kutt av stilling(er).

Er det noen som har noen erfaringer å dele i forhold til hvor mye/lite det er å spare på en meråpent løsning? I mitt hode er jo dette et ekstra tilbud til lånerne, som krever mer ressurser, ikke mindre.

I tillegg har vi nå fått i oppgave, fra kommunestyret,  å skrive  «Notat om hva bibliotekloven beskriver av hvilke tjenester en kommune må tilby». I forbindelse med dette bør det nevnes at det under forrige kommunestyremøte ble foreslått å gå i dialog med nabokommunen om et tettere samarbeid rundt drift av bibliotek, hvor min kommunes bibliotek kan inngå som et meråpent bibliotek med selvbetjening.

Dette er en nesten surrealistisk situasjon. Hvor kommunens politikerne spør om en redegjøring for hva minstekravet av bibliotektjenester de kan tilby sine egne innbyggere/velgere. Hvordan håndterer man en slik situasjon best mulig?

Tips, råd, erfaringer og oppmuntrende tilrop mottas med takk!

Med vennlig hilsen
Sigrid Rogne
Stange bibliotek
Konstituert biblioteksjef