Talk by Ted Nelson: Reaching out of the paperdigm (fwd)

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Tor 17. Nov 2011 23:28:28 CET

On Thu, 20 Oct 2011, Thomas Gramstad wrote:

> [...]

Omtaler av Ted Nelsons foredrag:

Sverre Holm: Design av brukerinterface er som å lage en film
http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/design-av-brukerinterface-er-som-%C3%A5-lage-en-film

Gisle Hannemyr: Ted Nelson lecture in Oslo
http://hannemyr.com/roztr/content_show.php?id=545

NUUGs videogruppe gjorde opptak av foredraget:

"Ted Nelson ligg ute men skjult slik at dei kann lasta det
ned/komprimera og køyra på med eigen publisering.
http://www.nuug.no/pub/video/raw/ted_nelson-ifi.dv
12 GB."

Merk at videoopptaket ikke har fribrukslisens, men kun er til
personlig bruk. Nelson har nemlig sin egen løsning også her, som
han kaller for transcopyright: http://transcopyright.org/ .

Kort oppsummert: Han vil ikke at folk skal kopiere, men strømme
direkte fra hans server og inn i hvilken som helst sammenheng folk
ønsker å gjenbruke i, noe han regner som "fri sitering". Nelson
har innført begrepet "transclusion"/"transcluding" for slik fri
strømme-sitering. Jfr. Wikipedia etc. Transkludering er altså
inkludering men direkte fra originalkilden slik at forbindelsen
til originalen opprettholdes.

Det er veldig mange grunner til å mene at dette er dårligere for
bruker enn kopiering, samt at det neppe er gjennomførbart å skille
mellom strømming og kopiering uansett. Jeg tror dette er en
medvirkende faktor til at hans ideer ikke er tatt mer i
bruk. Sammen med hans komplekse/ugjennomførbare ideer om
obligatoriske mikrobetalingsordninger for nettinnhold.

Videoopptaket vil nok bli lagt ut på Ifi også i et annet format,
men merk at det kun vil ligge ute ett år, etter avtale med/krav
fra Nelson, så vil det bli slettet. Jeg spurte Nelson om han
deretter ville legge den ut på sin egen server med transcopyright
og han svarte "ja, det kan jeg sikkert", men jeg ville nok sørge
for å ha min egen kopi av opptaket. Mannen har jo mange gode ideer
og tanker i tillegg til de dårlige.

Thomas Gramstad