Takk for gode svar vedr. bibliotekssystem

Kari Aamodt Bårnes Kari.Aamodt.Barnes at signo.no
Tue May 23 13:23:28 CEST 2023

Hei igjen!

På fin oppfordring fra en av dere deler jeg med dette innsendte tips om systemer for registrering av små boksamlinger:

Fra Sverige og Malin 😊:

  *   Koha
  *   BiblioteQ
  *   Evergreen ILS
  *   TinyCat från LibraryThing

Jonas skriver:
Jeg har brukt Librarything / Tinycat til å holde styr på den personlige samlinga mi (gratisløsning). De har også en løsning for små samlinger til en ganske rimelig penge. Jeg har ikke prøvd utlånsfunksjonene deres, men det er lettvint å katalogisere og legge til materiale, og man kan søke i og importere fra en rekke bibliotekkataloger.

Kristin skriver:
Jeg vet ikke om dette hjelper, men jeg bruker dette systemet for min egen boksamling: https://www.libib.com/
Det er beregnet på blant annet biblioteker, og har både en gratis- og en betalingsversjon. Her er en oversikt over innholdet i hver versjon: https://www.libib.com/pricing . Gratisversjonen tillater maks 5000 bøker. Utlånsfunksjoner er reservert for betalingsversjonen, så jeg antar at den er mest aktuell. Skjønt hvis det er snakk om veldig få lånere, kan man alltids bruke tagger for å skille mellom bøker som er til stede og utlånt.

Christian skriver:
Det første eg kjem på er ein app som heiter CLZ Books. Den kostar vel 150,- i året ca.
Men den kan ikkje "snakke" med boksøk.no til dømes, men er eit fint verktøy for å registrere bøker og halde oversikt.

Takk for flere gode anbefalinger her!

Mvh Kari Aamodt Bårnes, Signo kompetansesenter