=?iso-8859-1?Q?Kari_Hansen_beklager, _forn=F8yelig_og_viktig_bok_av_Liv_To?= ve Thorgersen

Aina Jensen Aina.Jensen at nes.kommune.no
Wed Jan 18 13:04:51 CET 2023

Hei bibliotekNorge!

Her på Nes bibliotek er vi så heldige å ha en lokal forfatter som en frivillig del av staben. Hun har nylig gitt ut en viktig bok om noe som kan virke som et vanskelig tema, men som med hennes penn har blitt en munter og fornøyelig roman. Boken har fått svært gode tilbakemeldinger, så jeg vil med dette sende ut en anbefaling til dere alle om å vurdere å ta den inn. Det er fint med de historiene som skaper en positiv representasjon av «utenforskap» syns jeg, og det et klarer Liv Tove! Under følger en hilsen fra forfatteren selv. Med det vil jeg bare si godt nytt år alle sammen fra Nes bibliotek!

Med vennlig hilsen

Aina Jensen

Nes bibliotek

Biblioteksjef

Telefon: 66104242/ Mobil: 90074888

www.nes.kommune.no<http://www.nes.kommune.no/>

Aina.jensen at nes.kommune.no<mailto:Aina.jensen at nes.kommune.no>

[cid:image001.png at 01D92B3D.7299C5E0][cid:image002.png at 01D92B3D.7299C5E0]

Til bibliotekaren.                                                                                                       Årnes, 17/1 2023

I sommer ga jeg ut romanen Kari Hansen beklager. Det er en roman for voksne om å leve med en dissosiativ identitetsforstyrrelse, det som tidligere ble kalt splittet personlighet.
Hovedpersonen Kari Hansen er uvitende om tilstanden sin. Hun vet derimot godt at hun liksom ikke helt greier dette med mennesker og har innrettet seg deretter.
Når hun pensjoneres kan hun endelig leve så stille og anonymt som hun ønsker. Det går ikke helt etter planen, for en varm sommerdag transporteres hun til en alderspsykiatrisk avdeling etter å ha boret hull i veggen inn til naboen. Hun skal observeres, og hun innlegges på tvang. Stort verre kan det ikke bli for Kari. Hun må forholde seg til både ansatte og medpasienter, de bryr seg både med og om henne og hun må forholde seg til en for henne helt ukjent verden. Og hun har jo slettes ikke boret noe hull i veggen til naboen!
Historien avslører etter hvert hva dette med dissosiativ identitetsforstyrrelse kan være og hvorfor det oppstår. Kari lærer i takt med leseren som får være flue på veggen i Karis historie.

Dissosiativ identitetsforstyrrelse er svært lite kjent, også for fagfolk innen psykiatri. Tilstanden blandes ofte sammen med personlighetsforstyrrelser og psykoser, noe som ofte får katastrofale konsekvenser for pasientene. Jeg håper denne boken kan hjelpe på uvitenheten. Forekomsten av tilstanden er faktisk mellom 1 og 2 prosent av befolkningen. Det er mange, og kunnskap trengs.

Denne boka er utgitt uten forlag og er ikke påmeldt noen innkjøpsordning. Jeg har brukt både testlesere, manuskonsulent, korrekturleser og illustratør.
Den er lagt inn i Bokbasen/Mentor og dermed tilgjengelig i BS. Forlagssentralen er min distributør.

Jeg får gode tilbakemeldinger fra lesere. Så å si alle sier noe om at boka er morsom tross sitt alvorlige tema. De ler og griner, blir forbanna og lærer om et emne de aldri har hørt om. Lesere med samme bakgrunn som Kari sier det er godt å endelig få lese om en person de gjenkjenner seg i.
Boka er anmeldt av bokbloggeren Kjell Magne Gjøsæter. Han ga den karakteren 5-.
Utdrag fra hans anmeldelse: Det er ein fascinerende historie Thorgersen har formidlet. Det handler om psykisk sjukdom, om fellesskap, og tanker og sinn. Det handler også om behandlingsformer og korleis beboere vert behandlet som mennesker på denne type avdeling. Ansatte som ser kvar enkelt person, og ansatte som ikkje burde jobbet der. Motsetningene er mange og skaper bi-historier og eit godt driv til historien.
«Kari Hansen beklager» er ein melankolsk og stillferdig roman sett frå innsida på ein alderspsykiatrisk avdeling. Med ein fantastisk hovedkarakter og eit godt språk, er dette er ein liten bokskatt du ikkje må gå glipp av.
Hele anmeldelsen kan leses her: Kari Hansen beklager av Liv Tove Thorgersen - Bokblogger<https://bokblogger.com/2022/12/26/kari-hansen-beklager/#more-5510>

[cid:image004.jpg at 01D92B3D.7299C5E0]

Jeg håper ditt bibliotek kan kjøpe inn et eksemplar av denne boken og dermed gjøre historien til Kari tilgjengelig for deres lånere.

Med hilsen
Liv Tove Thorgersen
Tlf.: 901 45 358.
lt.thorgersen at hotmail.no<mailto:lt.thorgersen at hotmail.no>