Folkefinansiering av bokutgivelse (Re: Min siste reis med huldra)

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Sun Nov 6 21:25:14 CET 2022

Spennende prosjekt i seg selv, og det er generelt en Bra Ting
med alternativer til forlagenes nesten-monopolmakt over
bokutgivelser, som folkefinansiering (crowdfunding) kan være
et bidrag til.

Det kan gjerne kombineres med assistert publisering, fx med
Kolofon.no eller Giutbok.no der man kan velge mellom en del
tilleggstjenester, fx korrektur og markedsføring.

Bokarbeid.no har en del tips, også om folkefinansiering:
https://bokarbeid.no/crowdfunde-bok/

Jeg ser at Kickstarter har noen standardformuleringer som
skjermer dem selv mot eventuelle useriøse kampanjer fra folk
som "tar penga og løper". Det blir jo uansett ikke belastet
noen beløp så lenge kampanjens innsamlingsmål ikke er nådd.
Men jeg antar det finnes eksempler på kampanjer som har nådd
målet sitt, det har blitt belastet kort og samlet inn pengene,
men så har de som startet kampanjen av ulike grunner likevel
ikke klart å realisere prosjektet sitt.

Jeg ser for meg at dette er en risiko som bibliotek med små
og fastlagte budsjetter kanskje ikke er villig til å ta?
Selv for en stor og flott kunstbok.

Kanskje du (Aleksander N) kan si litt mer som bekrefter at
prosjektet vil bli gjennomført, og at Kickstarter er en god
løsning?

Ellers tenker jeg jo at "stor og flott kunstbok", det høres ut
som noe for Nasjonalmuseet. Kanskje de kan støtte prosjektet med
garantert innkjøp av bøker eller annen støtte?
Kanskje Nasjonalmuseet til og med kunne være interessert i å ta
rollen som utgiver, det ville jo gi økonomiske muskler,
kunstnerisk tyngde, og mange muligheter for markedsføring som er
vanskelig å få til på egenhånd.

Mvh,

Thomas Gramstad