Re: Ønsker innspill

Merete Hoel hoelmerete62 at gmail.com
Fri Apr 29 14:14:52 CEST 2022

Må bare minne om at bibliotekloven og retningslinjer er en del av den
demokratiske tradisjonen du sikter til. Det inkluderer at hensyn skal veies
mot hverandre:
Jeg er ikke bibliotekar, men jeg har bibliotekfaglig bakgrunn (ut over at
jeg har vært aktiv bibliotekbruker i cirka 50 år): det er et uttalt mål for
folkebibliotekene å ivareta mangfold OG tilgjengelighet. Å dra
ytringsfriheten inn i dette som om det er en konstant størrelse siden 1814,
blir feil for meg. Denslags forenkling er det nok av i kommentarfeltene om
dagen.

Jeg er ikke i posisjon til å avgjøre om utstillingen skal stå. Men ut fra
den faglige bakgrunn og smule formelle bibliotekspraksis jeg har, synes jeg
nok brevskriverens perspektiv kan diskuteres uten å kalle det
'anakronistisk'. I demokratiske spilleregler inngår respekt, begge veier.

Mvh

Merete SH

fre. 29. apr. 2022, 13:55 skrev Audun Lindholm via Biblioteknorge <