Spørreundersøkelse om folkebibliotek og innbyggertorg

Elli Susann Borge s344663 at oslomet.no
Wed Mar 23 11:35:20 CET 2022

Hei.

Til bacheloroppgaven min i Bibliotek- og informasjonsvitenskap, OsloMet, gjennomfører jeg en kartlegging av ulike samarbeidsmodeller for folkebibliotek og innbyggertorg/ servicetorg. Jeg har sendt ut e-poster til de folkebibliotekene som jeg har kartlagt at har hatt, har pågående eller planlegger å starte opp samarbeid. Da det kan hende at jeg ikke har en fullstendig oversikt, sender jeg også ut en e-post her.

Dersom du jobber i et folkebibliotek som har hatt-/ har-/ planlegger samarbeid med innbyggertorg og dere kan tenke dere å svare på et spørreskjema, så setter jeg stor pris på om dere tar kontakt. Da vil jeg sende spørreskjemaet til dere elektronisk.

Spørreskjemaet består av spørsmål innen kategoriene samarbeid og tjenester, strategi og rutinebeskrivelser, ansatte og arbeidsoppgaver, ledelse, administrasjon og økonomi, og historikk. Det er estimert at det vil ta rundt 15-20 minutter å svare på spørreundersøkelsen.

Lurer du på om samarbeidet dere har passer inn under "Bibliotek og innbyggetorg"- paraplyen?

Begrepet "Bibliotek og innbyggertorg" blir brukt om ulike typer samarbeid. Jeg er interessert i alle folkebibliotek som er samlokalisert med innbyggertorg, sammenslått med innbyggertorg, eller der biblioteket har tatt på seg innbyggertorg-oppgaver. Disse oppgavene har ofte tidligere blitt dekket av en innbyggerservice eller servicetorg i kommunen (kommunal informasjon og tjenester), men kan også være nye oppgaver definert av kommunen, for eksempel som resultat av en kommunesammenslåing (nærdemokrati-arena, møteplass for samskaping). Det kan være et samarbeid om et fåtall oppgaver/ tjenester, eller en full integrering av bibliotek og innbyggertorg.

Vedlagt ligger et informasjonsskriv om bacheloroppgaven. Dersom du har spørsmål som ikke er besvart i e-posten eller informasjonsskrivet, så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med meg.

Med beste hilsen,

Elli S. Borge