"Veggen" utgis på nytt på norsk

Mona Fonnes mona_fonnes at hotmail.com
Sat Feb 5 13:17:26 CET 2022

Jeg har noe så uvanlig på denne listen som et boktips. Dette er en roman jeg brenner for både som bibliotekar og som leser: Veggen av Marlen Haushofer.
Den kommer ut på nytt i innbundet utgave på norsk i disse dager, og den har vært vanskelig å få tak i for bibliotek de siste årene. Jeg håper at mange bibliotek som ikke har den vil sikre seg den, og hjelpe nye lesere å oppdage denne perlen.

Hvorfor denne boken? Den er god, aktuell, og den har så bred appell!
Kort sagt handler denne tyske romanen fra 1963 om at en voksen dame er på hyttetur, og plutselig blir fanget der av en stor, mystisk, gjennomsiktig vegg. Hun må klare seg selv, totalt isolert. Det som gjør denne faglig interessant er at leserne jeg snakker med trekker frem helt vidt forskjellige kvaliteter ved boken.

Noen leser med historiebrillene på, og leser berlinmuren og store samfunnspolitiske linjer inn i historien, mens noen leser romanen som en erklæring om hvilken kraft som ligger i enkeltmennesker. Andre leser det som en beretning om å verdsette et enklere liv og nærhet til naturen, andre trekker frem veggen som et science fiction-element, andre leser om psykologi i en ekstrem situasjon, andre leser en reiseskildring, andre et feministisk manifest, andre igjen liker det nesten meditative tempoet i boken, mens noen snakker om dette nesten som en spenningsbok. Mange setter pris på den gode historiefortellingen, de vakre skildringene, og det gode språket. Alle som leser den i disse dager, vil sannsynligvis lese litt om sin egen isolasjon under pandemien.

At lesere trekker frem så mange ulike kvaliteter gjør den også interessant mot lesersørvismetoden, for det må bety at den kan være en match til mange, svært ulike bøker. Jeg har lest den flere ganger, og fått tips om den fra lesere som jeg ikke trodde hadde noen felles bokinteresser.

Neste år fyller den 60 år, men isolasjonen vi alle har gått gjennom nylig gjør at den er nesten ubehagelig aktuell i 2022.  Se hvordan boken skaper engasjement på bokelskere.no: https://bokelskere.no/bok/veggen-roman/147996/

(For ordens skyld: Jeg tjener selvsagt ingen ting på salg av denne boka.)
Ønsker dere god helg og gode litterære samtaler :)
Vennlig hilsen Mona Fonnes