SV: Flytting til nye lokaler

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Mon Jan 24 17:06:02 CET 2022

Informatikkbiblioteket UiO flyttet 45 000 bøker til nye, store
lokaler i nabobygget i 2011. Det ble brukt profesjonelt
flyttebyrå til sjauing, men vi holdt øye med prosessen. De brukte
en type høye, ganske korte/smale traller med mange etasjer. Vi
holdt øye med rekkefølgen i begge ender, og fikk satt bøkene på
plass i det nye bygget mer eller mindre fortløpende. "Nedetiden"
for biblioteket var minimal, var vel knapt et par uker, og selv
da var deler av lokalene (stoler og bord) tilgjengelig for
publikum mye av tiden, såvidt jeg husker.

Vet ikke hvor nyttig dette svaret var, men de viktige punktene
var vel:
1. Bruk profesjonelle til sjauing.
2. Ha bibliotekfolk i hver ende.
3. Prøv å få satt ut på det nye stedet fortløpende, ikke få en
    stor haug av traller som det kan bli rot med eller som vil
    virke overveldende eller "nedtrykkende".

Thomas Gramstad