SV: SV: Gode telefonkioskhistorier

Alming, Marie Marie.Alming at ovre-eiker.kommune.no
Thu Jan 13 08:57:11 CET 2022

Telefonkiosken i Japan er det laget podkast om også: https://www.thisamericanlife.org/597/one-last-thing-before-i-go-2016

Med vennlig hilsen
Marie Alming
barne- og ungdomsbibliotekar

Seksjon Kultur og livskraft
Tlf.: 477 09 375 / 977 36 005
E-post: marie.alming at oeiker.no
Web: www.oeikbib.no

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Biblioteknorge <biblioteknorge-bounces at mailman.kunnskapsallmenning.no> På vegne av Ylva Petrikke Seljenes via Biblioteknorge
Sendt: onsdag 12. januar 2022 18:57
Til: Vibeke Røgler <vibeke at foreningenles.no>
Kopi: biblioteknorge at kunnskapsallmenning.no
Emne: SV: SV: Gode telefonkioskhistorier

The Phone Booth at the Edge of the World av Laura Imai Messina handler om en faktisk telefonkiosk i Japan. Den er ikke koblet på noe telefonnett, men etterlatte kan bruke den til å snakke med dem som forsvant eller døde under tsunamien. Telefonkiosken blir kalt the phone of the wind, og det er et reelt fenomen - en slags bearbeiding av sorg og tap - at folk "ringer" sine avdøde familiemedlemmer, venner etc i den. Så den er både ekte, men etter hvert er det flere bøker om den.

https://www.goodreads.com/book/show/54776222-the-phone-booth-at-the-edge-of-the-world

https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_phone litt om selve telefonkiosken. Wind phones er dessuten blitt et fenomen internasjonalt etter hvert.

Det er vel også lagd en film som handler om denne telefonkiosken.

Helsing
Ylva Petrikke Seljenes
Kinn kommune

Telefon 57845133