Gode telefonkioskhistorier

Audun Lindholm audun.lindholm at vagant.no
Wed Jan 12 21:43:57 CET 2022

Spennende tema! Jeg nevnte det for min redaktørkollega i Vagant, cineasten Joni Hyvönen, som svarte med det følgende. Flere av de samme eksemplene (og en av nettressursene) er allerede nevnt av andre i denne tråden, men jeg beholder det hele, for flytens del. Joni Hyvönen <http://www.vagant.no/author/hyvonen/>, altså:

«Det finns nog ett rikt material att utgå ifrån eftersom telefonkiosker var så essentiella innan mobiltelefonerna, inte minst var det enkelt att placera karaktären i en telefonkiosk i en trafikerad storstadsmiljö för att blåsa liv i vad som lätt kan bli stela telefonkonversationer. Det är de filmerna jag omedelbart tänker på – först och främst (givetvis) Phone Booth (2002) där allt utspelas i en telefonkiosk i New York eller när Dirty Harry (i första filmen från 1971) skickas till olika telefoner/telefonkiosker i San Francisco av seriemördaren Scorpio – inte helt olikt plottet i tredje Die Hard-filmen (från 1995) där John McCLane skickas till olika offentliga telefoner i New York (även om jag är osäker på om det finns några regelrätta telefonkiosker i den filmen). En liknande devis styr för övrigt hackarna i The Matrix-filmen som flyr ut ur Matrix-världen genom att ta sig till olika telefoner/telefonkiosker. Så långt actionfilmerna.

Tänker förstås också på när Tippi Hedren flyr in i en telefonkiosk för att skydda sig mot fågelattacken i The Birds (1963) <https://youtu.be/D15HPy4x73g>. Rosemary's Baby (1968) minns jag för den typiskt Polanski-klaustrofobiska telefonkioskscenen, även om klippet  <https://www.facebook.com/nowness/videos/rosemarys-baby-telephone-scene-clip/10155243714617454/>inte gör hela filmen rättvisa (mannen som kliver in efter Mia Farrow är för övrigt skräckfilmsregissören William Castle). Finns en rad andra exempel på den här sidan <https://www.longlivethevoid.com/news/2019/4/25/top-10-phone-booth-moments-in-horror>, inklusive gifs. (Telefonkiosken är väldigt ofta just ett sätt att "spärra in" karaktären för att lyfta fram en form av isolation eller utsatthet, vilket märks i den här sekvensen <https://www.youtube.com/watch?v=AZMYdX6W0j4> ur The Conversation (1974), även om man måste ha sett filmen för att förstå alla assonanser och associationer i scenen.)

Telefonkioskerna kan nog också tidsbestämmas. En typ av telefonkiosker som är vanliga i 40- och 50-talsfilmer är de som befinner sig inuti affärer eller restauranger (det kan vara så att utomhus-telefonkiosken kom först senare?). Bland annat finns det många sådana inom film noir på 40-talet - när jag försökte finna klipp från Double Indemnity (1944) som innehåller några sådana scener stötte jag på den här sidan <https://www.payphone-project.com/> som nog är en värdefull resurs. Annars finns det en minnesvärd scen  <https://www.youtube.com/watch?v=KDwyC7mrxBQ>– i alla fall cinematografiskt sett – i Citizen Kane (1941) med en telefonkiosk inomhus (även om scenen bör ses i bättre upplösning). Här  <https://www.listal.com/list/phone-booth-scenes-2>finns en del bildbevis på det jag tänker på. Annars finns den här artikeln <https://www.bfi.org.uk/features/phone-box-screen> om brittiska film-telefonkiosker.

En annan typ av scen som är vanlig är när karaktärerna på ett eller annat sätt tar ut sin ilska mot telefonen eller telefonkiosken. Här  <https://medium.com/feature-presentation/top-5-ways-to-destroy-a-phone-booth-7803e324996d>finns en rad exempel på det.

En film som jag såg för första gången under pandemin – i en typ av undergenre som tycktes vara vanlig under 80-talet där allt utspelas under en natt (Into the Night (1985) eller After Hours (1985)) – är Miracle Mile (1988) som börjar med att en man plockar upp telefonen som ringer i en telefonkiosk <https://www.youtube.com/watch?v=sixCVdhy0lQ>, där personen i ena änden råkar avslöja att ett kärnvapenkrig kommer att utlösas om 70 minuter.

Här  <https://youtu.be/1H1_p6B4Ugo>finns en omtalad spansk kortfilm, La cabina (1972), som jag inte sett men som utspelas i en telefonkiosk. En sekvens från den filmen verkar dyka upp i början av den här Youtube-essän <https://www.youtube.com/watch?v=m5KqaERLL8w> om just telefonkiosker på film.

Litteratur har jag svårare att finna exempel på, den jag omedelbart tänker på är Knausgårds Ute av verden (1998) som har en central telefonsekvens.»

Vennlig hilsen
Audun Lindholm