Superhast og viktig spørsmål

Ingvild Christine Herzog ingvild at forfattersentrum.no
Fri Jan 7 08:19:43 CET 2022

God morgen Bibliotek-Norge!
Dette er et veldig hastete spørsmål, fordi det er en høring som skal finne sted i dag klokken 10 – men jeg våger meg likevel. Vil dere mene at det er rimelig riktig å si at flere bibliotek nå avstår fra å arrangere forfattersamtaler med mere når det er strenge koronatiltak, fordi dere ikke kan risikere utgiften ved et avlyst arrangement (da både ressurser og eventuelt utbetalt honorar)?

Jeg spør fordi kompensasjonsordningen nå er på høring, og den omfatter kun dem som kan vise til tapte inntekter. Det kan jo ikke dere på samme måte, men dere sitter like fullt med tap når arrangement må avlyses og det er et problem vil jeg si.

Forfattersentrum kommer til å løfte dette som en utfordring for kompensasjonsordningen, at den ikke omfatter ikke-kommersielle aktører som like fullt risikerer tap ved korona-avlysninger.

Det hadde vært spennende å høre deres tanker om dette både før og etter min veldig korte tidsfrist!

Mange hilsener fra
Ingvild

***

Ingvild C. Herzog