bruk av bibliotek-utleveringsbokser

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Wed Jun 16 23:19:45 CEST 2021

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet, konseptet er iallfall nytt for
meg. Virker som et veldig enkelt og robust konsept med at
lånekortet alene kan åpne boksen, og det er alt som trengs.

Jeg tenker på Postens ennå nokså nye tjeneste, Pakkeboks. Der
bruker man en app på mobilen, og mange ting på mobilen må slås på
og fungere samtidig: Bluetooth, Posisjon, Mobildata, Innlogget i
appen. Selv om man får slått på alt, er det langt fra sikkert at
den aktuelle boksen i Pakkeboks vil åpne seg.

I Norge skal jo alt være apper, og også velfungerende tjenester
som ingen har klaget på erstattes med apper.

Jeg mistenker at dersom meråpne bibliotek-hentebokser skulle
innføres i Norge, så ville det ikke gå lang tid før noen krevde
at kortløsningen måtte erstattes av en app. Og selvsagt en app
som vi må lage selv fra grunnen av. Gud forby at vi skulle
innføre robuste, velutprøvde løsninger fra utlandet. Mye bedre
at vi får noen år med programvarefeil og designfeil før ting
begynner å virke litt av og til!

Nei, men som sagt, jeg vet ikke om noen har prøvd å innføre
meråpne bibliotek-bokser noe sted i Norge. Det er et så kult
konsept at det bør skje, så vi kan jo håpe, men noen (i
folkebiblioteksektoren) må ta initiativer. Kanskje noen
fylkesbibliotek eller regionsbibliotek kan begynne å prøve
det ut?

Thomas Gramstad