SV: Bestill en bibliotekar [#787]

Pål Hermod Bakka Pal.Bakka at uib.no
Sat Mar 27 11:13:04 CET 2021

Hei. Takk for intetsigende svar. Jeg har flere ganger i embets medfør kontaktet NBO om denne type saker. Jeg har også fått bibliotekdirektør til å ta opp saken i UHR-B og BOTT. Svaret er at «vi skal se på saken». Det har NBO gjort i 10 år. Dette er første gang jeg overhodet får en respons. Det er et fremskritt.

Det er responser som dette som gjør det berettiget å karakterisere Henrik Ibsens Gate 1 som et glorifisert folkebibliotek for Oslo Vest. For hva enn NBs tjenester er, er de ikke nasjonale. Det hadde vært veldig greit om de norske digitaliserte dokumentene som ikke er allment tilgjengelige blir »suppressed from discovery» i Alma. Da slipper jeg i det minste å måtte forklare studenter som får tilgang til dem hvorfor de ikke får det.

Det greieste fro alle parter hadde vært om NBO anvendte «åpen tilgang» prinsippene retrospektivt på offentlig finansiert materiale som f eks Rapportene fra Maktutredningen eller insitusjonsseriene fra universitet og høyskoler.

Mvh
Pål Hermod Bakka
Bibliotek for Samfunnsvitenskap etc
Universitetsbiblioteket i Bergen