Digital filmklubb for lånere

Kristoffer Tangård Kristoffer.Tangard at moss.kommune.no
Fri Dec 18 15:40:04 CET 2020

Hei!

Jeg jobber i Mossebibliotekene, og vi har i året som snart er omme hatt et aktivt abonnement på den relativt ferske bibliotekstrømmetjenesten Filmoteket, som alle lånere tilknyttet biblioteket kan benytte seg av.

Jeg har lenge hatt i tankene - først og fremst grunnet de smittevernsmessige forbeholdene i koronaens tid, men som en idé også for fremtiden - å opprette en slags digital filmklubb for lånerne; dvs. at man velger en film det er mulig å strømme på Filmoteket og finner et tidspunkt hvor interesserte lånere kan melde seg på og diskutere filmene via et virtuelt "rundbord" i Zoom, Skype eller lignende, med én eller flere bibliotekarer som "ordstyrere".

Rent praktisk kunne det tenkes at det var smartere om flere biblioteker samarbeidet om dette, noe som ikke burde være noe hinder i og med at alt kan foregå via nett. Hovedutfordringen blir kanskje å rekruttere medlemmer - for det er nok av filmer å ta av. Det burde heller ikke være noe som koster stort - annet enn arbeidstid.

Noen som har innspill til eller erfaringer med dette? Evt. kunne tenke seg å bli med å opprette noe i denne gate?

Mvh.

[cid:c37d969a-6e69-4749-afbb-b152ab04ef54]

Kristoffer Tangård
Bibliotekar

+47 69 24 83 38
kristoffer.tangard at moss.kommune.no