Litterær julekalender

Mona Ekelund monaek at viken.no
Tue Dec 1 15:51:15 CET 2020

Viken fylkesbibliotek minner om vår litterære førjulskalender der nettopp bibliotekarer er målgruppen. Vi er snart halvveis i kalenderen, og foreløpig har temaene vært:

  *   Lesekalendere
  *   Forfatternes julehelg - julehefter fra tidlig 1900-tall ført i pennen av datidens forfattere
  *   Inspirert av Juleevangeliet
  *   Julehefteneshistorie
  *   Juledikt
  *   Jul med Prøysen

I morgen og noen dager framover kommer det flere temaer som juleivrige kan putte inn i et foredrag om julelitteratur, «Fortellingen om julefortellingen».
Du finner den her: https://vikenfylkesbibliotek.no/julekalender_2020/

Mange synes kanskje det er for sent å utarbeide et juleprogram for 2020 nå. Det kan godt hende, men hvorfor ikke tenke på neste år? Et års planleggingshorisont er ikke så lenge, og det er nå det er juleinspirasjon omkring oss.

Send meg gjerne spørsmål eller kommentarer om kalender og formidling av julestoff dersom dere har. Jeg er over gjennomsnittet interessert i jul!

Flere har forresten spurt hvem som har laget forsidene til hver luke. Det var nok undertegnede som tegnet, klippet og sydde en gang rundt 1980, den gang man gjorde sånt.

Vennlig hilsen

Mona Ekelund
Seniorrådgiver
Viken fylkesbibliotek