Re: Unngå mønsterlikhet med amerikansk kunnskapsindustri

Helge Høivik helge at oslomet.no
Fri Nov 27 11:18:56 CET 2020

Glimrende kommentar, Pål Magnus!

UB på OsloMet hadde nylig et spennende samarbeidsprosjekt med Gyldendal Akademiske om å utforske digitale formater og løsninger i spennet offentlig finansiert utdanning og markedsorientert kunnskapsbedrift. Dessverre ble det avviklet pga manglende dypere interesse da det kom til stykket. Jeg fikk inntrykk av at samarbeidet ble en lyttepost inn mot utdanningssystemet. Fra vår side manglet det vilje til å sette av nok tid.

Forholdet mellom universitetsbibliotekene og kommersielle aktører er i ferd med å tilspisses. Jeg tror kampene rundt strømmetjenester av skjønnlitteratur varsler mer av det samme rundt digitale lærebøker. Forlagene må vennes av med å behandle utdanningssystemet som melkeku.

Jeg støtter tanken om sentral-europeisk samarbeid. Men først bør vi kanskje lykkes med løsninger nasjonalt i Norge og Norden gitt vårt kulturelle og språklige fellesskap. Både Tyskland og Nederland har levert gode bidrag.