Litterær julekalender

Mona Ekelund monaek at viken.no
Wed Nov 25 10:51:32 CET 2020

Hei!
Viken fylkesbibliotek har utarbeidet en litterær julekalender beregnet på bibliotekarer. Velkommen til å lese om julelitteratur! Du finner den her: https://vikenfylkesbibliotek.no/julekalender_2020/

Kalenderen har allerede startet, i dag åpnes luke nr 3. Bakgrunnen for denne kalenderen er følgende: Etter å ha surfet litt rundt på nettsidene til de største bybibliotekene, fant jeg i fjor ut at det fantes svært få arrangementer for voksne som handlet om jul. Musikk og teaterbransjen bugner av juleprogram, mens bibliotekene ser ut til å nøye seg med å låne ut bøker om jul. Mer om dette kan du lese her, en kronikk der jeg begrunner hvorfor vi bør ha juleprogram på menyen, som også står i «Bok og bibliotek»:
https://vikenfylkesbibliotek.no/jakten-pa-julefortellingen-formidling-i-bibliotekene-i-forjulstida/

I fjor utarbeidet jeg et foredrag om julelitteratur som jeg reiste rundt til bibliotekene i Østfold med. Det er skrevet masse om jul opp gjennom årene, legender, bygdefortellinger, julehefter og juledikt, juletegneserier, julekrim og fortellinger om dagens julefeiring, ikke minst om hva som kan gå galt.

Med i foredraget var det også høytlesning av julefortellinger. I år får hvert av disse  eller sjangrene en omtale i dagens luke. Det betyr at når dere har åpnet alle lukene, har dere langt på vei et foredrag som dere eventuelt kan kalle «Fortellingen om julefortellingen». Dette er kulturhistorie som fortjener å løftes fram i førjulstiden. Mange synes kanskje det er for sent å utarbeide et juleprogram for 2020 nå. Det kan godt hende, men hvorfor ikke tenke på neste år? Et års planleggingshorisont er ikke så lenge, og det er nå det er juleinspirasjon omkring oss.

Send meg gjerne spørsmål eller kommentarer om kalender og formidling av julestoff dersom dere har. Jeg er over gjennomsnittet interessert i jul!

Vennlig hilsen

Mona Ekelund
Seniorrådgiver
Viken fylkesbibliotek