Re: 40 år siden eller er det 50?

Thomas Gramstad thomas at kunnskapsallmenning.no
Fri Sep 25 21:54:48 CEST 2020

Herlig sitat fra Tveterås!

"Telestars" er nok litt forsinket, men hvis Elon Musk får det som
han vil så kommer kanskje Starlink om noen år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink

Men -- "utenlandske samlinger" -- på samme måte som beredskap
krever at vi produserer en del av maten vi spiser i Norge, selv
om det er dyrere og mer strevsomt, så krever "digital beredskap"
at vi har egne kopier og arkiver av ting som er viktige for oss.
Det gjelder både organisasjoner og privatpersoner.

Kort veileder i arkiv og dokumentasjonsforvaltning for
organisasjoner og bedrifter
https://samdokdotcom.files.wordpress.com/2017/01/priv-2016_11-vedlegg-kort-veileder-privat-arkiv-dokumentasjonsforvaltning-endelig-versjon.pdf

Per Inge Østmoen: Viktige brukerkrav til digitalt materiale
https://old.efn.no/digitaltmateriale-kravliste.html

--
Thomas Gramstad
thomas at kunnskapsallmenning.no
"People of the future will know only that which we preserve. [...]
[I]t should be noted that allowing the records of the past to
disappear is a kind of censorship.  Libraries are the collective
archive of human achievement and the knowledge of the ages."
               -- Walt Crawford & Michael Gorman:
         Future Libraries: Dreams, Madness & Reality, p. 11