Listens legitimitet, påmelding, avmelding

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Fri Sep 18 03:42:08 CEST 2020

Hei,

Til info:

Lenkene til avmelding (og påmelding) fungerer, men systemet krever at man
bekrefter valget.

Listeadmin hjelper til ved behov, vi kan kontaktes på
biblioteknorge-owner at mailman.kunnskapsallmenning.no, alternativt bare svar på
denne meldingen. Prøv helst å unngå å sende påmeldinger eller avmeldinger til
alle på lista!

Når folk tar opp listeadministrasjon på lista vil listeadmin helst svare dem
privat, slik at lista kan konsentrere seg om bibliotekspørsmål.

Men i meldingen nedenfor setter Anne Torill Stensberg spørsmålstegn ved denne
listas legitimitet, og det ønsker jeg å besvare på lista.

Stensberg fremstiller det slik at dette er en annen liste enn Biblioteknorge.
Er det en fortsettelse av listen (altså en ny liste) eller er det samme liste
med en ny adresse? Jeg mener man kan argumentere for sistnevnte. En ødeleggelse
for eksempel ved et disk crash fulgt av en rekonstruksjon av det tapte på en
annen maskin med en annen adresse og noe variasjon i abonnentmassen pga disk
crashet betyr ikke at rekonstruksjonen er en annen liste. Selv om disk crashet
var "frivillig" fra forvalteren -- men det var jo ikke frivillig for
abonnentene som ER lista og som hverken ble spurt eller informert direkte på
forhånd.

Det er en underlig praksis å legge ned et fellesforum uten å spørre eller
informere dem det gjelder, slik NB gjorde. Dette er et forsøk på å gjenopprette
den skaden. Og lista har aldri vært NBs eiendom, men en felles ressurs som ble
formulert og foreslått av andre, før den ble etablert, og forvaltet av NB.

Jeg ser at jo lenger man går tilbake i tid, jo større vil avviket bli fra det
som var nå-situasjonen da lista uventet ble fjernet, mht antakelsen om at
postere er listemedlemmer, derfor gikk jeg ikke veldig langt tilbake i tid. Men
kanskje 5 år likevel var for mye, i forhold til at folk endrer interesser,
jobb, livssituasjon eller adresse. Jeg håper at de få det gjelder kan nøye seg
med å melde seg av, evt si fra/få hjelp med avmelding.

Mvh,

Thomas Gramstad