Biblioteknorge: Status og velkommen

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Thu Sep 17 04:43:32 CEST 2020

STATUS OG VELKOMMEN TIL NYE, GAMLE OG NY-GAMLE

Hei alle,

Dvs både alle dere 400+ som har meldt seg selv på Biblioteknorge
den siste uka -- og alle dere 600+ som jeg nettopp har lagt inn på
lista: Velkommen tilbake på Biblioteknorge!

Dette er en liten status-oppdatering, pluss historien om den
lille tingen som NB glemte.

KORONAHJELP MOT DRIFTSAVBRUDDET

Som kjent bestemte noen på Nasjonalbiblioteket at de ville fjerne
Biblioteknorge på kort varsel. Varselet ble gitt dagen før, og
ikke en gang på Biblioteknorge, men et helt annet sted -- på en
webside på bibliotekutvikling.no. Dagen etter ble ikke bare
Biblioteknorge stengt for posting, men det åpne listearkivet ble
både avpublisert på nb.no, avindeksert i søkemotorene, og alle
som hadde en direktelenke til innlegg i listearkivet ble (og
blir) omdirigert til forsiden på bibliotekutvikling.no. Det var
et ganske grundig forsøk på fjerning av Biblioteknorge, men det
var én ting man glemte. Jeg hadde også glemt det, men
gjenoppdaget det da jeg begynte å se på mine egne arkivkopier av
Biblioteknorge.

Saken er at 2020 er et veldig dårlig år for å få til en vellykket
blitzkrig mot Biblioteknorge. 2020 er nemlig annerledes enn alle
andre år.

I 2020 har alle bibliotekene i Norge postet meldinger om stenging
og om endringer av åpningstider til Biblioteknorge. Så da er det
jo bare å hente ut fra eget arkiv alle linjer som begynner med
"From:", og så hente ut alle "ordene" i de linjene som inneholder
"@".

Så sitter man med abonnentlisten til Biblioteknorge.

Dette er noe alle og enhver på lista som har tatt vare på arkivet
sitt kunne gjøre. Derfor er 2020 et fryktelig dårlig tidspunkt
for å lage blitzkrig mot Biblioteknorge.

Vel, man sitter ikke med alle abonnentene. Bare de viktigste:
Alle bibliotekene, og alle andre som har deltatt aktivt ved å
poste til lista.

TAKK TIL NASJONALBIBLIOTEKET FOR LANG INNSATS

Rett etter det som enkelte kanskje fremdeles kaller
"nedleggelsen", men som jeg kaller driftsavbruddet, tenkte vi --
en liten gruppe med "concerned citizens" der mange har vært med
på Biblioteknorge ikke bare fra starten, men også spilte en rolle
i opprettelsen og etableringen -- på å sende krav til NB om å få
abonnentlisten, eller sekundært få videresendt en invitasjon til
de gamle abonnentene. Men det er ikke nødvendig.

Nasjonalbiblioteket forvaltet og driftet Biblioteknorge i 20 år
på vegne av biblioteksektoren. Vi er glade og takknemlige for
det, og takker Nasjonalbiblioteket for lang og tro innsats.
Fellestjenesten og allmenningen Biblioteknorge tilhører hele
bibliotekmiljøet i fellesskap og drives videre av andre.

KAMPANJEN FOR BIBLIOTEKNORGE FORTSETTER

I tillegg til de aktive posterne fra 2020, har jeg også hentet ut
og lagt til alle som har postet til Biblioteknorge siden august
2015. Men lengre tilbake vil jeg ikke gå. Epostadresser og
livssituasjoner endrer seg, og dersom det er noen som har
"lurket" stille og passivt på lista i mer enn 5 år og som likevel
fremdeles ønsker å være med på lista så må disse selv finne veien
tilbake til Biblioteknorge og melde seg på om igjen.

Noen av oss startet en kampanje for å gjenopprette og reetablere
Biblioteknorge, og for å samle og hente inn folk igjen.
Oppslutningen om kampanjen viser hinsides tvil at interessen og
grunnlaget for fortsatt drift og eksistens av Biblioteknorge er
tilstede. Kampanjen vil fortsette, og har også allerede trukket
inn mange nye som ikke har vært med før. Bidra gjerne til
kampanjen med anbefalinger til venner og kolleger via
jungeltelegraf eller relevante kanaler -- send dem til den nye
hovedinngangen nedenfor.

NY HOVEDINNGANG

Påmelding på Biblioteknorge kan gjøres via denne hovedinngangen:
https://biblioteknorge.no/

Fra hovedinngangen finner du også lenke til arkivet for denne
lista, altså fra og med september 2020 (foreløpig). Listearkivet
er åpent og søkbart for alle, som før.

Når det gjelder de gamle listearkivene vil det komme egne
nyhetsmeldinger om disse.

Det vil også komme andre nyheter om organiseringen av
Biblioteknorge.

For Biblioteknorge-administrasjonen,

--
Thomas Gramstad
thomas at kunnskapsallmenning.no
"Briefly, nothing and nobody in The Culture is exploited."  -- Iain M Banks