Re: NOLUG møte om digital lesing

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Sun Sep 13 17:43:52 CEST 2020

Veldig bra om biblioteket kunne fremstå som Den Trygge Lesekroken
ja. Mange som kan trenge noe slikt, f eks varslere, gravende
journalister, overgrepsofre ... listen kan gjøres veldig lang.

Gamle systemer som Bibsys slettet lånerhistorikk idet boka ble
levert tilbake. I nyere systemer er det vel ofte standard
innstilling at det blir lagret? Iallfall at
systemkunden/biblioteket kan velge å lagre det. Kanskje
biblioteker bør la være å velge det -- iallfall bør det
diskuteres og tenkes gjennom.

En annen side av problematikken er muligheten for å kunne bruke
en søkedatamaskin, terminal eller publikumsmaskin "anonymt" --
dvs uten å legge igjen identitet på maskinen, selv om man kanskje
må identifisere seg med kort til biblioteket for å få adgang til
biblioteket eller det aktuelle rommet i biblioteket.

Til punkt 3: Såvidt jeg har forstått hjemler Patriot Act i USA
den type utleveringer. Biblioteket kan protestere, men må evt i
siste omgang bøye seg for lovhjemlet krav. Se f eks
https://sfpl.org/about-us/confidentiality-and-usa-patriot-act

Og allerede lenge før Patriot Act:
FBI Begins Visiting Libraries
https://www.govtech.com/security/FBI-Begins-Visiting-Libraries.html

En beslektet problemstilling:
Hong Kong security law: Pro-democracy books pulled from libraries
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53296810

--
Thomas Gramstad
thomas at gramstad.no
"Briefly, nothing and nobody in the Culture is exploited."  -- Iain M Banks