Tilbud om litterære foredrag i biblioteket

moneke49 at gmail.com moneke49 at gmail.com
Mon Feb 5 10:31:16 CET 2024

Tilbud om litterære foredrag i biblioteket

Jeg tilbyr følgende foredrag egnet som programtilbud i folkebibliotek.

For referanser, målgrupper, pris, flere opplysninger samt kontaktinfo, se
nederst i e-posten.

Lesegleder – et foredrag om lesningens gleder og utfordringer og hvordan få
mer ut av egen lesning

Foredraget tar for seg ulike sider av lesning i vår tid, lesningens
samfunnsbetydning samt kilde til glede og utvikling. En rekke bøker
presenteres, samtidig som publikum får konkrete tips om hvordan de kan bli
mer bevisst sin egen litteratursmak og få mer ut av egen lesning.

Varighet: 45 - 50 minutter

Levd liv – om helter og antihelter - et foredrag om biografier. Tidkrevende
leting i arkiver, studier, intervjuer, sladder, forskning samt god
skrivekunst skaper bøker om mennesker som er verdt å lese om.  Foredraget
utdyper generelle trekk ved biografier og har med omtaler av de beste
biografiene som er skrevet.

Varighet: 45 – 50 minutter

Det norsk-pakistanske gjennombrudd  Norge har fått en innvandrerlitteratur,
særlig med pakistansk bakgrunn. Flere av bøkene er prisbelønte. Hva skriver
de om, og hvilken betydning har de fått? Her gis et historisk tilbakeblikk,
krydret med omtale av enkeltbøker.

Varighet: 45 – 50 minutter

Jul i biblioteket – et litterært foredrag med julestemning

I ukene før jul jakter mange på julestemningen i teatre og på julekonserter.
Her kommer et litterært juletilbud: Det blir en spennende og morsom sveip
innom mange utgivelser. Foredraget viser at julebøkene inneholder mer enn
sentimentale fortellinger. Av naturlige årsaker egner dette foredraget seg
best i ukene før jul.

Varighet:  50 – 60 minutter

Kort om meg selv:

Jeg er en pensjonert bibliotekar, som har jobbet med formidling i hele mitt
yrkesaktive liv, i folkebibliotek, men mest i Østfold og Viken
fylkesbibliotek. Jeg har skrevet boka «Snakk om bøker», en lærebok i
bokprat, som ble utgitt våren 2023. Senhøsten 2023 holdt jeg en rekke ganger
foredraget «Jul i biblioteket» rundt om i flere folkebibliotek. Jeg har
mange gode referanser derfra. De som ønsker flere opplysninger og eventuelt
referanser, kan ta kontakt, enten på epost eller telefon.

For alle foredrag gjelder dette:

Målgrupper: Passer for et voksent publikum, lesesirkler, pensjonistgrupper
etc.

Pris: kr 4 500, - pluss reise fra Fredrikstad.

Teknisk utstyr: Jeg har med egen pc, trenger fremviser samt skjerm til
visning av lysbilder i PP-format. I større lokaler er det best med mikrofon.

Vennlig hilsen

Mona Ekelund

moneke49 at gmail.com <mailto:moneke49 at gmail.com>

mobil 91 80 79 47